![]() |
Meschac Gaba - Museum of Contemporary African Art & More, Kunsthalle Fridericianum, Kassel |
Współczesna sztuka afrykańska stanowi swego rodzaju fenomen. Polega on na połączeniu własnej bogatej tradycji ze zdobyczami Zachodu, które zostały przetworzone w zupełnie nową jakość, stając się odpowiedzią Afryki na dominujący, europocentryczny model świata sztuki. Abdou Sylla, senegalski muzeolog, pisał w jednym ze swoich tekstów: Zawsze jest pretensjonalne traktować sztukę afrykańską niczym jednolitą wizję, jak jest to obecnie praktykowane (…). Ten punkt widzenia w rzeczywistości pomija lub zaniedbuje afrykańską różnorodność: indywidualne plastyczne doświadczenia sztuki afrykańskich artystów…[1]
Kojarzenie sztuki
afrykańskiej z tradycyjnymi maskami czy rzeźbami kultowymi, znanymi z twórczości
artystów awangardowych początku XX wieku, przysłania bogatą paletę zjawisk
współczesnych, które poruszają niezwykle trudne i ważne tematy, takie jak
władza, kolonializm, demokracja i polityka, dyskryminacja rasowa,
konsumpcjonizm i ekologia, problem HIV, równość płciowa, przemoc wobec kobiet….
Artyści afrykańscy odwołują się także do tradycji, związków etnicznych,
historii, świadomości podziałów społecznych, statusu rodziny, religii czy obecności sztuki w przestrzeni miejskiej i budowaniu za jej pośrednictwem więzi w społecznościach lokalnych.
Okwui Enwezor |
Sztuka afrykańska zaistniała
na arenie międzynarodowej pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, kiedy to
zorganizowano w Londynie w Transcription Center jedną z pierwszych (1967), w
której udział wzięli przedstawiciele pierwszego pokolenia artystów-modernistów m.in.
Vincent Kofi, Uche Okeke, Twins Seven Seven czy Ovia Idah. Przełomowym momentem w historii
zainteresowania współczesną twórczością afrykańską na Zachodzie były jednak
dwie szeroko dyskutowane wystawy: krytykowana za postkolonialny model
zestawiania modernistycznej sztuki europejskiej z tradycyjną sztuką etniczną
Afryki Primitivism in 20th Century Art: Affinity of the Tribal and the Modern [2],
z 1984 roku, zorganizowana w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, której
kuratorem był William Rubin i The Magicians of the Earth w Pompidou Center w
Paryżu, w 1989 roku, na której eksponowano m.in. dzieła Frédérica Bruly
Bouabré, Esther Mahlangu, Bodys Isek Kingelez, Cypriena Tokoudagba, Chief Mark
Unya, Henry Munyaradzi. Kuratorem wystawy był Jean-Hubert Martin.
Africa Remix: Contemporary Art of a Continent |
Instalacja autorstwa Esther Mahlangu. Wystawa Les Magiciens de la Terre, 1989 r. kurator Jean Hubert Martin |
Znaczący wkład w popularyzację współczesnej sztuki afrykańskiej mają afrykańscy kuratorzy, często wykształceni na Zachodzie,
jak m.in. Okwui Ezwezor –
nigeryjski kurator, krytyk sztuki i pisarz [5],
który był kuratorem kontrowersyjnego Documenta XI w Kassel, zapraszając
artystów z krajów tzw. Trzeciego Świata, podejmujących dyskusję z
postkolonializmem i europocentryzmem w sztuce. Enwezora w 2013 roku zaproszono
do objęcia dyrekcji artystycznej 56. Biennale w Wenecji w 2015 roku [6]. Wśród
działających na arenie międzynarodowej kuratorów afrykańskich wymienić należy
także parę Nigeryjczyków – Bissi Silvę i Olu Oguibe, afrykańskiego pochodzenia
żyjącego we Francji Simona Njami, Salaha Hassana, czy Kameruńczyka Goddy’ego
Leye’a, oraz ostatnio dość intensywnie działającego Iworianina Yacouba’ę Konaté.
Do końca XX wieku za organizację wystaw artystów afrykańskich odpowiadali
głównie amerykańscy i francuscy kuratorzy: Susan Vogel, Clémentine Deliss, André
Magnin.
![]() |
Bisi Silva |
Afryka
dopiero buduje swoje struktury instytucjonalne, wznosi pierwsze centra sztuki
współczesnej, dąży do tworzenia środowisk artystycznych kształtujących się wokół niewielkich tworzących się, wielofunkcyjnych
ośrodków kultury, kształci swoich kuratorów, krytyków i historyków sztuki,
którzy pozwolą w przyszłości głębiej spojrzeć na fascynujący świat, nie
zawsze zrozumiały dla człowieka Zachodu. I jak to napisał kiedyś Wacław
Korabiewicz: Sztuka Afryki może nawet się nie podobać. Ale przykuwa uwagę swą niezwykłą wizją [8]. Niech
ten „wstęp” stanowi początek serii wpisów o KURATORACH, INSTYTUCJACH, WYSTAWACH i WYDARZENIACH, MUZEACH.
[1] Abdou
Sylla, Contemporary African Arts, „Diogenes”, 1998, Vol. 46, Is. 4, p.
51.
[2]http://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/docs/press_archives/6081/releases/MOMA_1984_0017_17.pdf?2010;
http://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/docs/press_archives/6082/releases/MOMA_1984_0018_19.pdf
[3] Contemporary African ArtCollection Jeana Pigozzi’ego
[4] Die Entdeckung einer neuen Kunstwelt, Frankfurter Allgemeine,
2015-01-02
[5] Jest to pierwszy
pochodzący z Afryki dyrektor w ponad stuletniej historii Biennale.
[6] http://www.labiennale.org/en/art/news/04-12.html
[7] D. Elliott, Africa, Exhibition and Fears of the Dark...,
in: Africa
Remix: Contemporary Art. Of a Continent, Ed. Njami Simon, Lucy Duran,
London 2007, p. 31
[8] W. Korabiewicz, Sztuka Afryki w zbiorach polskich, Warszawa
1966, s. 10.
0 komentarze:
Prześlij komentarz