Abdou Sylla,
senegalski muzeolog, pisał w jednym ze swoich tekstów poświęconych afrykańskiej
sztuce współczesnej: Zawsze jest pretensjonalne traktować sztukę afrykańską niczym jednolitą wizję,
jak jest to obecnie praktykowane (…).
Ten punkt widzenia w rzeczywistości
pomija lub zaniedbuje afrykańską różnorodność: indywidualne plastyczne doświadczenia sztuki afrykańskich
artystów.. [Abdou Sylla, Contemporary
African Arts, „Diogenes”, 1998, Vol. 46, Is. 4, p. 51.]
![]() |
Muzeum w Cape Town (RPA) |
Współczesna sztuka Afryki
Subsaharyjskiej jest coraz bardziej rozpoznawalna i obecna na światowym rynku. Dzieła
Enwonwu, Vincenta Kofi, Yinka'i Shonibare, Chéri'ego Samba, Tracey Rose, Meschaca Gaba'y,
Julie Mehretu, Sokari Douglas Camp, Abdoulaye'a Konate, Romualda Hazoumé'a czy
Frédérica Bruly'ego Bouabré goszczą na międzynarodowych wystawach, pozyskiwane są do
publicznych i prywatnych kolekcji europejskich i amerykańskich. Współcześni
artyści tworzący dzieła malarskie, rzeźby, instalacje, czy poszukujący
artystycznej ścieżki w nowych mediach, performance, sztuce recyklingu, oddają w
nich odrodzenie afrykańskiego ducha, który przejawia się w ogromnej sile wyrazu
i warstwie symbolicznej. Do tego punktu wiodła zawiła i trudna droga, przez
niewolnictwo, kolonialny wyzysk czy walki o niepodległość. Budowane dziś
zaplecze instytucjonalne w postaci muzeów, galerii, centrów sztuki i szkół
artystycznych, oparte jest w dużej mierze o modele zachodnie i wywodzi się z
polityki kulturalnej i edukacyjnej państw kolonialnych. Mimo to, różnią się one
charakterem i szerokim zakresem funkcji, nie ograniczając się wyłącznie do
bycia przestrzenią wystawienniczą. Są ośrodkami powszechnej edukacji, forum
przemian polityczno-socjologicznych, miejscem kształtowania tożsamości
postplemiennej i narodowej.
![]() |
Muzeum Narodowe w Kampali w Ugandzie |
Po II wojnie światowej zjawisko
muzealizacji znacznie spowolniło, co miało związek z uszczupleniem środków
finansowych i ogólnym kryzysem polityczno-społecznym w Europie i koloniach. W
ten sposób nie doszła do skutku planowana w latach trzydziestych XX wieku budowa Rhodes
National Gallery w Salisbury (obecnie Harere w Zimbabwe), której fundatorem był
Sir James McDonald, przyjaciel Cecil John Rhodes. Projekt zrealizowano dopiero
w 1953 roku Pierwszym dyrektorem instytucji został Frank McEwen, późniejszy
współtwórca spółdzielni rzeźbiarzy Shona, których twórczość jest dziś wysoko
ceniona w świecie sztuki. Zarządzał instytucją w latach 1955-1973. Obecna the
National Gallery of Zimbabwe w Harere, posiada również oddział w Bulawayo. Kuratorem
zbiorów jest Raphael Chikukwa.
![]() |
Muzeum Narodowe w Bamako (Mali) |
W czasie
dekady niepodległości (l. 60. XX w.) stosunek do instytucji stworzonych przez
europejczyków był dwojaki. Z jednej strony budziły one „niechęć jako do formy
utworzonej przez eksploratorów i im służące[j]” [Z. Żygulski jn.], z drugiej stanowiły
podwaliny dla stworzenia własnego obrazu kultury, nie przetworzonego już przez
pryzmat europocentryzmu. Pozostawione po kolonizatorach muzea i szkoły
artystyczne przeformułowano, dostosowując do potrzeb młodych narodów. Powstałe
w tym czasie instytucje obierały za cel obudowę tożsamości i świadomości
narodowej. Niestety niewiele z nich przetrwało próbę czasu, a niedofinansowanie
i brak zainteresowania ze strony władz, oraz liczne zawirowania polityczne na
kontynencie, nie sprzyjały wzrostowi znaczenia tych instytucji dla
społeczeństwa. Niewiele miejsca pozostawało także dla sztuki, której pojmowanie
było zupełnie odmienne od europejskiego, a w dodatku dość nowe. To co James
Clifford, historyk i antropolog amerykański nazywa sztuką etniczną odnosi się
do twórczości tradycyjnej (maski, rzeźby kultowe, przedmioty rytualne itp.). Współczesne
afrykańskie malarstwo sztalugowe czy rzeźba, związane były z powstaniem szkół
artystycznych, zakładanych jeszcze przez kolonizatorów i z narzuceniem
zachodniego modelu estetycznego. Edukację artystyczną włączono do nauczania jednak
dopiero w latach pięćdziesiątych XX wieku, w momencie, gdy wykształcono miejscową ludność. Przybierało
to różne formy: od warsztatów artystycznych i rzemieślniczych (np. w Salisbury pod kierunkiem F.
McEwen, w Oshogbo w Nigerii przez S. Wenger czy w Maputo, wówczas Lourenco
Marques w Mozambiku, pod kierunkiem P. Guedes), przez nauczanie na poziomie
szkół podstawowych i średnich, po tworzenie szkół artystycznych i wydziałów
przy ośrodkach akademickich. W latach trzydziestych XX wieku założono Achimota College w Akrze (1927) i African School of Fine Art w Makarere (1937). Zakładanie kolejnych szkół artystycznych: w Kumasi (1936), Ibadan i Zaria w
Nigerii (1953, 1955) czy Académie
des Beaux-Arts et de Metiers d'Art w Lubumbashi i Centre des Arts
Africains tzw. Poto-Poto School Brazzaville przez Pierre Lods utworzone
w Kongo w 1951 roku, umożliwiało artystom afrykańskim podejmowanie nauki na
miejscu. Wielu z nich korzystało jednak z możliwości wyjazdu na studia do Europy.
Program szkół oparty był na konwencjonalnych modelach europejskich i wymuszał
poniekąd łączenie tradycyjnych form afrykańskich z doświadczeniami sztuki
Zachodu. Afrykański postmodernizm stał się platformą poszukiwania nowych
rozwiązań formalnych, w którym obecny jest silnie zakorzeniony pierwiastek
tradycyjnej sztuki etnicznej i głęboka warstwa symboliczna, która stanowi
manifestację doświadczeń [post]kolonialnych.
![]() |
Muzeum Narodowe w Nigerii wLagos |
Pod
koniec lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku powołano liczne instytucje muzealne i galerie,
które miały stać się w przyszłości miejscem dialogu międzykulturowego oraz
pomnikiem dziedzictwa kulturowego. Powstały wówczas muzea narodowe: w Bamako w
Mali (1953), w 1955 roku Gitega (Burundi), w 1957 roku w Akrze (Ghana), we Freetown
(Sierra Leone), w Lagos (Nigeria, założone przez angielskiego archeologa
Kenneth Murray), w 1958 roku w Monrovi (Liberia), w którym utworzono galerię
sztuki współczesnej. W 1952 roku brytyjski archeolog Bernard Fagg założył muzeum
w Jos, które było pierwotnie muzeum narodowym Nigerii. W kolejnych dekadach
inicjatyw muzealnych było coraz mniej. Młode państwa borykające się z licznymi
trudnościami natury ekonomicznej, socjologicznej i politycznej nie mogły
pozwolić sobie na znaczniejsze inwestycje w sferę kultury. W tym czasie
powołano, przy wsparciu kapitału zagranicznego, Conakry National Museum w Gwinei
(1960) i Museé
National N’Djamena w Czadzie (1963), gromadzące zbiory etnograficzne i
archeologiczne oraz sztukę lokalnych artystów. W latach siedemdziesiątych pojawiły się w
Afryce Subsaharyjskiej prężnie działające ruchy i organizacje artystyczne.
Niemal w każdym kraju, od Senegalu przez Ghanę po Zair i Kenię, działały
różnego rodzaju stowarzyszenia głoszące hasła odrodzenia cywilizacyjnego. W
1977 roku w Somalii w wyniku ruchu kulturalnego w miejscowości Hargeisa otwarto Hargeisa
Provincial Museum, które jednak zostało zniszczone w czasie wojny domowej w
1988 roku. Gromadziło ono sztukę współczesną.
![]() |
Museé National N’Djamena w Czadzie |
Dopiero w początkach latach dziewięćdziesiątych światowy
rynek sztuki szerzej zainteresował się twórczością współczesnych artystów
afrykańskich. Wymusiło to konieczność budowania nowoczesnych struktur
instytucjonalnych, które zajmowałyby się wspieraniem i promocją sztuki
afrykańskiej, poprzez rozwój współpracy na szczeblu regionalnym i
międzynarodowym. W 1991 roku na serii
spotkań w ramach programu Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM) „What Museums for
Africa? Heritage in Future”, które odbyły się w Ghanie, Togo i Niemczech,
podjęto dyskusję na temat stanu instytucji muzealnych w Afryce, ich roli i
przyszłości. Sporządzony został program, który zakładał: uwzględnienie
autonomii muzeów afrykańskich w globalnym świecie, podejmowanie współpracy
międzyinstytucjonalnej w ramach wspólnych działań, organizowanie
specjalistycznych szkoleń dla kuratorów i pracowników muzealnych, ochronę
dziedzictwa, a także walkę z nielegalnym handlem dobrami kultury. Program AFRICOM
prowadzony przez ICOM, realizowany był w dwóch etapach (1993-1995, 1996-1998) w
muzeach w Afryce. W ramach działań na rzecz zwiększenia autonomii i
odpowiedzialności afrykańskich specjalistów, ostatecznie w 2000 r.
przekształcono AFRICOM w niezależną organizację pozarządową, której siedziba
znajduje się w Nairobi (Kenia). Funkcję dyrektora objęła dr Rudo Sithole.
AFRICOM dał solidne fundamenty pod tworzenie sieci muzeów i centrów sztuki na
kontynencie afrykańskim. Po roku 2000 roku powołano wiele nowych instytucji, których zadaniem jest
kolekcjonowanie, przechowywanie dóbr kultury oraz edukacja artystyczna i
tworzenie centrów dialogu międzykulturowego.

0 komentarze:
Prześlij komentarz